SAMBUTAN Y BHG DATO' DR SIDDIQ FADZIL PRESIDEN WADAH PENCERDASAN UMAT MALAYSIA (WADAH) SEMPENA SEMINAR MEMPERINGATI 100 TAHUN PAHLAWAN NASIONAL BAPAK MOHAMAD NATSIR 10 JANUARI 2009
Dengan kalimat tahmid al-hamdu li ‘Llahi haqqa hambih, kami atas nama penganjur bersama, Wadah Pencerdasan umat Malaysia dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor menyatakan kesyukuran atas kurnia kesempatan mengadakan Seminar Serantau Memperingati 100 Tahun Pahlawan Nasional Mohammad Natsir. Seterusnya kami merakamkan rasa terima kasih kepada YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Dato’ Menteri Besar Selangor atas kesudiannya hadir merasmikan seminar dan atas segala bentuk sokongan lainnya. Terima kasih seterusnya kepada Sdr YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Sesungguhnya kami sangat berbahagia dapat menghadirkan YB Dato’ Seri sebagai tokoh Malaysia yang paling akrab dengan almarhum Bapak Mohammad Natsir untuk menyampaikan ucap utama. Selanjutnya terima kasih istimewa buat Ibu Asma’ atas kesediaan hadir mewakili keluarga dan kerabat al-marhum Bapak. Sesungguhnya keberadaan ibu di tengah kami menjadikan seminar ini lebih bererti dan lebih mengesankan. Atas nama penganjur kami juga ingin merakamkan penghargaan yang setinggi-tingginya istimewa untuk teman-teman pembentang makalah atas kesudian memenuhi undangan dan penat lelah menyediakan makalah. Dan seterusnya kami tidak melupakan para peserta seminar yang tanpa kehadiran anda apalah erti seminar ini. Terima kasih untuk semua yang hadir dan semua yang menyumbang dalam bentuk apa pun. Kami terpanggil untuk menganjurkan seminar ini digerak oleh suara hati yang ingin menjadi bangsa yang tahu menghargai jasa dan pandai menilai budi, yang tahu mengenal pahlawan dan pandai mencari teladan. Di tengah kejenuhan saban hari disuapi propaganda membesar-besarkan orang kecil dan mengecil-ngecilkan orang besar; semoga hari ini kita bahagia mendengar pengkisahan tokoh besar yang benar-benar besar, tokoh yang telah jauh langkah sejarah yang ditapakkannya, tokoh yang telah panjang tinta goresan penanya, tokoh yang telah lama merasakan pedihnya cedera luka memperjuangkan prinsip dan keyakinannya. Mohammad Natsir, Perdana Menteri Pertama Negara Kesatuan Republik Indonesia, adalah pemimpin misali yang kita hadirkan citra peribadi dan sosok kepeloporannya pada saat kita mengalami musim banjir idola, kemarau teladan. Mohammad Natsir adalah antara putera terbaik rantau ini. Track record perjuangannya menjadi saksi prestasi uniknya sebabagai pemikir dan pejuang. Dalam deretan nama-nama besar pejuang kemerdekaan, terdapat suatu yang istimewa pada Mohammad Natsir. Beliau adalah pejuang kemerdekaan yang benar-benar memahami erti dan esensi kemerdekaan yang diperjuangknnya. Bagi Mohammad Natsir, perjuangan kemerdekaan tidak hanya harus mampu mengenyah penjajah dan harus mampu menghancurkan sistem warisan kolonial, tetapi lebih daripada itu harus tahu melakukan rebuilding, mengisi kemerdekaan dengan kedaulatan rakyat dan keunggulan syari`at. Meminjam ungkapan Malik Bennabi, kemerderkaan harus meliputi istiqlal al-ard dan istiqlal al -`aql (kemerdekan bumi dan kemerdekaan jiwa-minda bangsa). Tentang hubungannya dengan Islam pula Mohammad Natsir mengatakn, ia harus diertikan sebagai kemerdekaan bagi Islam itu sendiri, sehingga Islam bebas dilksanakan sepenuh dan seutuhnya sebagai cara hidup. Dalam kerjaya politiknya juga terdapat suatu yang istimewa. Politik Mohammad Natsir tidak hanya sekadar riuh rendah memperebutkan kerusi, tetapi politik yang substantif, politik yang berintikan idea, pemikiran, konsep, gagasan dan wawasan kenegaraan sepreti Mosi Integral yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada legasi politik Mohammad Natsir. Sebagai pemimpin parti Islam (MASYUMI) Mohammad Natsir mencipta sejarah kepeloporan melakukan eksperimen politik perkongsian kuasa dalam pemerintahan pelbagai parti dan pelbagai ideologi. Kiprah politik Mohammad Natsir memang menarik dan mengesankan. Selain idea-idea cemerlangnya, kekuatan politik Mohammad Natsir terletak pada integriti dan wibawa peribadinya. Andainya hendak dicari jelmaan nyata dari sikap yang disebut al-waqi`iyyatu ‘l-mu’asalah atau pendekatan realistik yang berprinsip, tanpa ragu, politik gaya Mohammad Natsir itulah contoh paling tepat. Seawal zaman Mohammad Natsir, pelbagai bentuk permainan politik curang sudahpun menggejala. Dalam kaitan inilah menyerlahnya sosok kepemimpinan politik Mohammad Natsir sebagai model politik santun di tengah maraknya budaya politik caci-maki, carut-marut dan sumpah seranah. Perkembangan budaya politik hari ini yang jelas semakin tercemar dengan pelbagai amalan politik kotor, kita memerlukan kehadiran Nasir-Nasir baru. Semakin menggilanya budaya politik wang telah menciptakan sejenis industri politik apabila politik menjadi bisnes besar, di samping menjadi lahan rasuah yang subur. Politik santun gaya Mohammad Natsir seharusnya dapat memugar idealisme politik moral dan politik ilmu, politik yang subur dengan idea dan gagasan segar, dan tidak hanya gamat dengan sorak-sorai pertunjukan akrobatik perpolitikan yang licik. Bagi kami, Mohammad Natsir adalah pahlawan tulen. Memang bukan asal melawan namanya pahlawan, tetapi tergantung apa dan siapa yang dilawan, juga bila dan bagaimana ia melawan. Pahlawan adalah pejuang yang menepati ciri-ciri kewiraraan unggul, Jelmaan idealisme, aspirasi dan nilai-nilai umat zamannya, memperlihatkan kualiti istimewa yang menonjol, diakui oleh rakan-rakan seangkatannya. Mohammad Natsir bukan wira dalam karya fiksyen, tetapi pahlawan dalam realiti sejarah, zaman merebut kemerdekaan, zaman menentukan haluan negara, zaman mengangkat martabat bangsa, zaman pertembungan budaya dan ideologi. Mohammad Natsir bukan wira dalam sastera tradisional, manusia sakti yang gagah perkasa berurat dawai bertulang besi, tampil memencak-mencak menghunus keris mencabar lawan sambil berpantun: Apa guna pergi ke bendang kalau tidak bertanam padi, apa guna senjata disandang kalau tidak berani mati. Mohammad Natsir bukan juga jenis wira DEB seperti yang diungkapkan oleh Sasterawan Negara Keris Mas lewat novelnya Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur. Watak Mohamad bin Orang Kaya Indera Datuk Idris bin Mohamad Saman dalam novel tersebut adalah manusia kapitalis-individua lis produk DEB. Untuk mencapai cita-cita serakahnya mahu cepat kaya, Mohamad menubuhkan sebuah syarikat bumiputera, Syarikat Lombong Lembah Tualang yang beliau sendiri menjadi pengerusinya. Bagi membolehkan projek syarikatnya dilaksakan, beliau mengusir penduduk Kampung Pulau, temasuk kaum kerabatnya sendiri. Selain itu beliau juga memperalat rakyat kecil, menganiaya Penghulu dan menggunakan khidmat samseng. Manusia berwatak rakus, kejam dan mementingkan diri seperti itulah yang dijadikan ”wira baru ” masyarakat Melayu. Mohammad Natsir adalah pahlawan kemanusiaan yang memperjuangkan aspirasi kesejahteraan umat. Mohammad Natsir adalah pahlawan demokrasi tulen yang berintikan prinsip kedaulatan rakyat, bukan demokrasi terpimpin yang kian hari kian hilang demokrasinya, yang tinggal hanya terpimpinnya. Mohammad Natsir adalah pahlawan rakyat kecil, kaum du`afa’ yang sangat dihargainya sebagai sumber kekuatan. Demikianlah keyakinannya yang berpangkal pada sabda nabawi, “Sesungguhnya kamu diberi kurnia dengan kaum du`afa’ kamu.” Dari hadith itulah Mohammad Natsir menangkap isyarat tentang potensi kekuatan yang tersimpan pada diri rakyat kecil. Kepada kita semua MN berpesan agar pandai-pandailah membongkar kekuatan terpendam itu, rakyat kecil dan kaum du`afa’ sekai-kali jangan diremehkan. Sewaktu-waktu mereka boleh bangkit meledakkan kekuaan raksaksa. Mohammad Natsir menyebut mereka sebagai golongan nothing to lose, golongan yang tidak takut kehilangan apa-apa, kerana mereka memang tak punya apa-apa. Nasib orang kecil memang selalu buruk. Orang kecillah yang selalu dirugikan, seperti kata penyair, orang kecil, salah tak salah disalahkan; sedang orang besar benar tak benar dibenarkan. Orang kecil jujur dibilang tolol; orang besar tolol dibilang jujur. Orang besar boleh bicara seenaknya, orang kecil paling-paling hanya dibicarakan. Demikianlah sebuah model kepahlawanan mukmin yang kekuatan daya juangnya adalah pancaran dinamika iman kepada Allah , jelmaan ghairah cinta agama dan umat. Mohammad Natsir adalah sosok pahlawan yang tidak hanya gagah menghahapi lawan, tetapi juga gigih memperkasa umat. Agenda pemberdayaan versi Mohammad Natsir adalah meliputi pembinaan watak bangsa yang bebas dari gejlala al-wahn, istilah nabawi tentang tragedi kelumpuhan daya lawan, kehancuran kualiti dan kerosakan mentaliti umat generasi zaman belakangan. Al-wahn adalah istilah kunci yang didefinisikan oleh Junjungan al-Rasul s.`a.w. sebagai hubbu ‘d- dunya wa karahiyyatu ‘l-mawt. Ungkapan yang merumuskan penyakit-penyakit generasi itu biasanya diterjemahkan secara konvensional dengan ungkapan “cintakan dunia dan takut mati”. Mohammad Natsir menterjemahkannya dengan kata-kata yang lebih bertenaga dan lebih mengesankan, buka sekadar cinta dunia, tetapi “rakus kepada dunia dan takut menghadapi risiko”. Kata-kata tersebut bukan sekadar retorika menjamu selera, tetapi begitulah suara hati seorang da`iy murabbiy -- pendakwah pendidik -- yang telah lebih dahulu menterjemahkannya dalam amal nyata sebelum menterjemahkannya dalam pengucapan kata-kata. Untuk melaksanakan misi pemberdayaan menerusi pembebasan umat dari cengkaman jiwa dan mentaliti al-wahn, Mohammad Natsir menghadirkan dirinya di tengah umat dengan penampilan yang inspiring-empowerin g. Itulah kekuatan Mohammad Natsir, juru dan guru dakwah yang setiap anjurannya tertayang pada watak dan amalnya. Demikanlah, kesungguhannya memerangi mentaliti hubbu ‘d-dunya kerakusan terhadap materi duniawi tercermin pada kesederhanaan gaya hidupnya; dan komitmennya membangun umat yang tidak takut menanggung risiko terserlah pada keberaniannya membuat keputusan-keputusan besar dan melakukan tindakan-tindakan perlawanan hidup-mati, do or die. Mohammad Natsir telah dipanggil pulang setelah berdekad-dekad, bahkan sepanjang hayat malang melintag dalam perjuangan menepati janjinya sebagai seorang mukmin (mina ‘l-mu’minina rijalun sadaqu ma `ahadu ‘l-Llaha `alayh…). Bagi kami, generasi pelanjut amal Islami yang ditekuninya hingga ke denyut nadinya yang terakhir, Mohammad Natsir adalah jelmaan ayat: wa man ahsanu qawlan min man da`a ila ‘Llahi wa `amila salihan wa qala innani mina ‘l-muslimin. MN memang berhak mendapat penghargaan yang selayaknya sesuai dengan nilai amal bakti yang disumbangkannya, dan lebih daripada itu Mohammad Natsir juga layak diteladani sesuai dengan keunggulan kualiti peribadinya. Kami yakin para pemakalah, dengan ketajaman daya renung keintelektulan mereka akan menghidangkan fakta seadanya dan analisis sejujurnya, sebagaimana kami yakin Mohammad Natsir bukan jenis manusia bercitra wa yuhibbuna an yuhmadu bima lam yaf`alu, manusia mabuk pujian sehingga mengclaim jasa dan amal yang tidak pernah dilakukannya. Semoga seminar ini dapat merealisasikan sebahagian daripada misi besar pencerdasan dan pencerahan. |